يکشنبه ٣٠ ارديبهشت ١٤٠٣
 


چاپ خبر Print

دکتر علیرضا زهیری: حکمرانی مردمی به مثابه یک ایده جدید


دکتر علیرضا زهیری: حکمرانی مردمی به مثابه یک ایده جدید

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده شهید صدر(ره)، هفتمین پیش نشست تخصصی دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» با عنوان مفهوم شناسی حکمرانی مردمی با سخنران دکتر علیرضا زهیری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیری علمی دکتر علی سروش عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام در 24 خرداد ماه 1402 برگزار شد.
در ابتدای نشست دکتر علی سروش با اشاره به تاریخچه حکمرانی خوب و چگونگی به وجود آمدن این مفهوم طرح بحث کرد و از دکتر زهیری خواست در مورد این موضوع توضیح دهد.
دکتر زهیری ضمن بیان سیر تئوری و تاریخچه حکمرانی و نظریات مختلف نظیر نظریه شاهی-آرمانی، قرارداد اجتماعی و آغاز نقش مردم در اداره حکومت ها، انواع حکومت را به دو دسته تمرکز گرا و غیر متمرکز تقسیم کرد.بعد از این فرآیند، ساختار جدیدی در نوع حکومت تشکیل شد که بر پایه خصوصی سازی و منافع اقتصادی شکل گرفت و به سمت نهاد های اجتماعی حرکت کرد.
در پایان ایشان حکمرانی مردمی را به عنوان یک ایده جدید مطرح کردند که نه یک تجربه زیسته و دستور العمل برای شیوه حکمرانی بلکه صرفا ایده ای برای شیوه حکمرانی مطلوب است.


فایل‌های ضمیمه:
1402/04/03 - ١٨:١٧ / شماره خبر: ٤٠٠٧ / تعداد نمایش خبر: 73
1402/04/03 - ١٨:١٧ / Code: ٤٠٠٧ / Number: 73

خروج




«نشریات پژوهشکده»

دوماهنامه امریکاشناسیفصلنامه علمی تمدن پژوهیفصلنامه مطالعات راهبردی آمریکا  

آدرس: تهران - تهرانپارس، تقاطع بزرگراه شهید سلیمانی و شهید باقری، خ رشید، خ شهید نوکار(154)، خ برادران شهید صادقی(113)، پلاک 112،

ساختمان شهید حمیدرضا اسداللهی، پژوهشکده شهید صدر(ره)  دانشگاه جامع امام حسین (ع) 

تلفن تماس: 76702510-021/  پست الکترونیکی: sadr@ihu.ac.ir  

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) می باشد.

کانال در پیام رسان بله

همراهان این صفحه:25721